A fenntarthatósági stratégia olyan átfogó és célorientált terv, amelynek kidolgozása során a vállalkozás a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) szempontokat egyaránt beépíti a működésébe, a döntéshozatalába és a vállalati kultúrájába. A vállalatok számára egyre fontosabbá válik, hogy ne csak pénzügyi eredményeikkel tűnjenek ki, hanem fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalási teljesítményükkel is. Az ESG (Environmental, Social, and Governance) egy olyan keretrendszer, amely segít a vállalatoknak e célok elérésében és nyomon követésében. Nemcsak egy jelentéstételi kötelezettséget jelent, hanem egy szemléletváltás is a vállalatok számára. A versenyelőny megszerzése, a költségek csökkentése, a finanszírozási lehetőségek javítása és a pozitív vállalati imázs kialakítása mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a KKV-k sikeresen alkalmazkodjanak a változó üzleti környezethez.A fenntarthatósági célok elérése és az ESG szempontok integrálása az üzleti működésbe hosszú távú előnyöket hozhat a vállalatok számára, növelve versenyképességüket és javítva piaci megítélésüket.
Miért fontos az ESG?
A világ előtt számos kihívás áll, mint például a klímaváltozás, a lineáris gazdaságról a körkörös gazdaságra való átállás, a növekvő egyenlőtlenség és a gazdasági és társadalmi igények közötti egyensúly megtalálása. A befektetők, szabályozók, fogyasztók és dolgozók részéről egyre nagyobb az elvárás a vállalatok felé, hogy ne csak a pénzügyi, hanem a természeti és társadalmi tőkének is jó gondozói legyenek.Egyre több befektető veszi figyelembe befektetési döntési folyamataiban az ESG szempontokat, ezáltal e szempontok egyre fontosabbá válnak a tőkebevonás során, részvény- és kölcsöntőke esetében egyaránt.
Az ESG jelentéstétel fontossága
Az ESG jelentési kötelezettségek kapcsán nehezedik a nyomás a vállalatokra. Azonban a fenntarthatóság nem csupán a jogszabályi megfelelőség és a jelentéstétel szintjén érvényesül, hanem be kell épülnie az üzleti gondolkodásba és a mindennapi működési gyakorlatba is. A vonatkozó uniós és hazai szabályozások megjelenésével prioritássá vált a cégek számára, hogy üzleti tevékenységüket a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontoknak megfelelően végezzék és erről évente jelentést tegyenek.
A beszállítói körben dolgozó kis- és középvállalkozásoknak sincs idejük halogatni a felkészülést, bár csak 2026-tól lesz kötelező számukra ESG-beszámoló készítése, viszont a gyakorlatban már most minősíti őket az a nagyvállalat, amelyiknek dolgoznak és ugyanez igaz a hitelezés területére is.
Hogyan készüljünk fel az ESG-re?
A vállalatvezetők számára elengedhetetlen, hogy alaposan ismerjék cégüket és annak működését. Az ESG bevezetéséhez szükség lehet tréningekre, workshopokra és külső tanácsadói segítségre is. A folyamatokat a cég sajátosságainak megfelelően kell kialakítani és folyamatosan alakítani a változó körülmények figyelembevételével, majd az eredményeket transzparens módon kell kommunikálni. Az ESG-beszámolókat minden nagyvállalatnak közzé kell majd tennie. A vállalkozásoknak már most érdemes felkészülniük arra, hogy szerződéseikben módosítások várhatóak, amelyek neuralgikus pontokat jelenthetnek a beszállítói piacon. Az ESG-vel kapcsolatos kérdések komolyan vétele mindenképp versenyelőnyt jelenthet a piacon.