A regisztrációs és tanulmányi alaprendszer duális modulja 2022. szeptember 1-től a https://www.e-kreta.hu/ felületen elérhetővé vált, így vezetése a szakképzési munkaszerződéses tanulót foglalkoztató cégek számára kötelező.
A 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról 224. § -a alapján a duális képzőhely köteles a regisztrációs és tanulmányi alaprendszerben rögzíteni az alábbiakat:
- szakmai tevékenységeket, annak helyszínét,
- a szakmai tevékenységre fordított időt,
- értékelést,
- részvételt és mulasztást a szakirányú oktatás során.
A regisztrációs és tanulmányi alaprendszerbe (E-kréta duális modul) történő belépéshez az elméleti képzést biztosító szakképző intézmény ad jogosultságot.
Amennyiben még nem rendelkezik ilyen jogosultsággal vegye fel a kapcsolatot az iskolával. Az új rendszer eltér az előző tanévben esetlegesen használt KRÉTA programtól, így ebben az esetben is új hozzáférés szükséges.
A program használatához segítséget nyújtó használati útmutatók: https://tudasbazis.ekreta.hu/pages/viewpage.action?pageId=86770472
Rövid segédlet duális képzőhelyek számára
Belépési felület: https://www.e-kreta.hu/
A felületen a „KRÉTA Adminisztrációs Rendszer” nevű programba kell belépni, majd kiválasztani a listából a szakképző intézményt. (Lásd 1. ábra) A duális képzőhely csak a szakképző intézménytől kapott jogosultság birtokában fog tudni belépni a KRÉTA rendszer duális képzés moduljába. Amennyiben tanulói több intézményből is érkeznek, intézményenként külön hozzáférést kap a belépéshez!
1. ábra: Belépés
Fontos, hogy duális KRÉTA modulban a tevékenység két szerepkörre osztott: Duális képzőhelyi adminisztrátor és Elektronikus naplózó (oktatói feladat). (Lásd 2. ábra) Az iskola által megadott felhasználói fiók mind a két feladatkörre jogosít. Ezeket a tevékenységeket akár egy kiválasztott Kolléga is végezheti, de van lehetőség több felhasználót is beállítani a duális képzőhelynek. Ebben az esetben lehet egy Kolléga csak oktatói jogosultságú és egy másik Kolléga csak adminisztrátor.
2. ábra: Szerepkörök
A Duális képzőhelyi adminisztrátor legfontosabb feladatkörei | Elektronikus naplózó (oktatói feladat) legfontosabb feladatkörei |
Képzési helyszínek felvitele | Napló vezetése |
Csoportok kialakítása | Hiányzás, jelenlét adminisztrálása |
Tanulók csoportbesorolása | Értékelés |
Duális oktatók felvétele, jogosultság kiadása | |
Oktatók és csoportok összerendelése | |
Képzőhelyi órarend készítése |
Érdemes átgondolni, hogy olyan személy kerüljön kijelölésre duális képzőhelyi adminisztrátorként, aki átlátja a szakirányú oktatás rendszerét, legalább heti szinten tud foglalkozni a feladattal, valamint kapcsolatot tart az iskolával.
Fontos, hogy az adminisztrálás elkezdése előtt egyeztessen az iskolával az ágazati sajátosságok miatt!
Duális képzőhelyi adminisztrátor menüpontok, feladatok
3. ábra: Menüpontok
Javasolt adminisztrációs lépések:
-
- A kapott adminisztrációs jogosultsággal vigye fel az oktatásban érintett telephelye(ke)t! Az engedélyezett székhelytől vagy telephelytől eltérő helyszínen szervezett szakirányú oktatás esetén a „Helyszínek” menüpontban hozzon létre egy „Külső helyszín” megnevezésű adatot. A naplózáskor ilyen esetben helyszínként ezt javasolt kiválasztani.
- Vigye fel az oktatókat és adja meg a megfelelő jogosultságot számukra. Az oktatók rögzítésekor vegye figyelembe a nyilvántartásba vételi eljárásnál magadott személyeket és telephelyeket.
- Hozza létre a tanulói csoportokat. Javasoljuk, hogy azok kerüljenek egy csoportba, akik azonos szakmát tanulnak, és azonos időben vesznek részt az oktatáson. Akár egy fő is lehet egy csoport.
- Rendelje az oktatóhoz a csoportot vagy csoportokat. Lehetőség nyílik az oktatókat székhelyhez vagy csak adott telephelyhez rendelni, ezt a képzőhely maga határozhatja meg.
- Vigye fel a foglalkozásokat az órarendbe oktatónként vagy csoportonként. Amennyiben már feltöltött órarend tervet lát, az iskola feltöltötte a várható foglalkozásokat Ön helyett. Az órarend készítésekor (foglalkozások rögzítése) két féle nézetben dolgozhat: „Foglalkozás”nézet, ami órákra bontott vagy „Napirend”nézet, ami időintervallumra meghatározott. (Lásd 4. ábra)
4. ábra: Nézetek
Lehetőség nyílik beállítani, hogy napra, munkahétre vagy teljes hétre (szombat és vasárnap is) jelenítsük meg az óratervet. Amennyiben a heti óraterve állandó és ciklikus, ezt a tanév egészére ismétlődően beállíthatja.
Elektronikus naplózó (oktatói feladat) menüpontok, feladatok
A naplózási jogosultsággal rendelkező felhasználók feladata a foglalkozások naplózása. A bevitt órarend alapján megjelennek ezek tervezett időpontjai, melyre kattintva indulhat a naplózás. A rendszer zölddel jelöli a már naplózott és pirossal a nem naplózott foglalkozásokat. (Lásd 5. ábra)
5. ábra: Naplózási felület
A naplózás során ki kell választani a legördülő menüből a tanulási egységet. Ezt követően vagy a „Tanulási elem adatszótár” menüből tudja kiválasztani a tanulási elemeket (óra témája) vagy alatta lévő pontba szövegesen kell beírni. „Tanulási elem adatszótár” nem központilag feltöltött elem, az iskola vagy a duális képzőhely – az adminisztrálás megkönnyítése érdekében – fel tudja tölteni duális csoportonként. Ehhez kérje az iskola segítségét. (Az önálló Tanulási elem feltöltés a Tanári feladatok/Tanulási elemek importálása pontban lehetséges. ) A naplózáskor segítséget ad az iskola és a duális képzőhely által közösen elkészített képzési program. Javasoljuk, e szerint haladjon!
Ezt követően a csoporthoz rendelt tanulók jelenlétét kell felvezetni. (Lásd 6. ábra) Jelenlét, hiányzás és szabadság jelölések közül választhat. Ennek a gombsornak a bővítése még zajlik, és majd kiegészül táppénz és egyéb funkcióval. A fejlesztésig a hiányzás gombbal tudja az igazolt, igazolatlan hiányzásokat jelölni, majd, a Tanári feladatok/Mulasztások kezelése menüpontban tudja beállítani a hiányzás jellegét pl.: táppénz, iskolai rendezvény stb.
6. ábra:Napló